• Artur Skubera

Test bezwładności wózka inwalidzkiego.

Witajcie.

Od dłuższego czasu zastanawiałem się co ciekawego można zrobić z nowym rokiem. Jakieś postanowienia lub nowy początek. Życie okazało się wskazywać nowe plany i przekreślać stare.

Zamówienie, jakie złożyłem do mojego znajomego we wrześniu 2021 roku, zostało nieoczekiwanie zakończone. Trwało to tak długo, że już straciłem wiarę, że się uda. Za naprawdę niewielkie koszty udało się z resztek materiału zrobić całkiem ciekawą konstrukcję.


Cel badania:

Postanowiłem, że zbadam to co chodziło mi po głowie już od dłuższego czasu.

Jakie opory generuje wózek inwalidzki podczas ruszania?

Celem jest określenie średniej dla większości wózków podzielonych w różnych kategoriach.

Test jaki przedstawiam Wam jest jedynie technicznym i wymaga usprawnień co do prezentacji wyników, choć sama technika i pomiar zostanie tak jak na filmie.


Platforma waży ok 40 kg. Możliwe jest jej poziomowanie i zmiany wysokości od podłoża. Zmiana nachylenia podłoża jest możliwa poprzez środkową oś stałą. Przód i tył platformy podnoszą i zniżają w zależności od potrzeb. 2 obroty korby to 0,1 stopnia. ( w zależności od ustawienia początkowego- korba nie musi wrócić do na pozycję 12:00: )


Pomiar wykonywany był na nowym wózku, wyciągniętym z pudełka, rozłożonym, na odblokowanych w pełni hamulcach. Na wózek usiadłem trzykrotnie, aby rama i krzyżak ustawił się prawidłowo. W założeniach wózek musi być gotowy do jazdy. Wszystkie śrubki dokręcone, podnóżki opuszczone, oparcie w pozycji standardowej, podłokietniki zamknięte. Sprawdziłem koła i szybko złączki. Koła przednie i tylnie zostały ostawione równolegle. Zaznaczone było miejsce startu wózka.


Podczas próby wózek był kilkukrotnie badany i obciążany.

Pierwsze badanie to:

Jazda na wprost bez obciążenia


Drugie badanie:

Jazda na wprost z obciążeniem 60 kg


Trzecie badanie:

Jazda do tyłu z obciążeniem 60 kg.


Test wózka przerywano kiedy zaobserwowano ruch w kierunku spadu. zapisywano wyniki.

Wynik testu odczytywany był z elektronicznej poziomicy w skali 1,0 - 12,0 stopni oraz części dziesiętne 0,1, 0,2 0,3 itd.


W badaniu wziął udział wózek inwalidzki AT 52302 o szerokości siedziska 46 cm.

Tak między słowami ciekawe czy szerokość wózka ma znaczenie dla takich pomiarów?


Oto wyniki:

Jazda na wprost bez obciążeni: 0,3 stopnia

Jazda na wprost z obciążeniem 60 kg: 0,7 stopnia

Jazda do tyłu z obciążeniem 60 kg: 0,5 stopnia



Podsumowanie:

Wózek o pełnych kołach największą bezwładność pokazał w sytuacji bez obciążenia. Co nie jest niczym dziwnym. Pełne koła mają najmniejszy styk bez obciążenia. Każdorazowe dokładanie ciężaru powiększało wartość nachylenia i zwiększało wartość kątową. Wynikało to zapewnie, w największym stopniu, z oporów na kołach, zwiększenia powierzchni styku a co za tym idzie oporów toczenia.


Pytania jakie się nasuwają to. Jakie opory będą przy ciężarze 100 kg oraz czy przy przekroczeniu jakiejś wartości opory wózka będą takie same.

Pewnie będę musiał poczekać na koła z oponami ciśnieniowymi, ale też chętnie zobaczę, jakie będą wyniki wózków aktywnych. Musze tylko dopracować metodologię.



Do zobaczenia.


48 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie