Każda osoba niepełnosprawna chce pozostać aktywna. Waga wózka jest niezbędnym elementem w drodze do uzyskania tego pragnienia. Wózki aktywne pozwalają w dużym zakresie na samodzielność i pełną aktywność. Ich specjalna konstrukcja pozwala na uzyskanie wagi poniżej 5 kg. Waga taka niesie konsekwencję utraty niepotrzebnych elementów takich jak oparcie, podłokietniki czy rozbudowane hamulce.
Prezentowane poniżej wózki inwalidzkie spełniają wymogi wózków lekkich i aktywnych, jednak ujęte zostały
w dwóch wymiarach.
-
Wózki najniższej wagi
-
Wózki najniższej wagi w swojej kategorii np: Najlżejszy wózek stalowy.
Podział taki pozwoli na dobór wózka inwalidzkiego z perspektywy wagi nie rujnując portfela. Nadmienić można, że waga nie jest ważna tylko dla samego użytkownika. Ceniąc wysiłek opiekuna warto zadbać o dobór możliwie najlżejszego aby pchając wózek nie forsował się z dodatkowym ciężarem.
Charakterystyka wózków lekkich
Wózek inwalidzki lekki i ultralekki każdorazowo jest projektowany w założeniu jak najmniejszej wagi i jak największej sztywności. Wykorzystywane są w takim wypadku osiągnięcia najnowszej technologii i rozwiązań technicznych.
Budowa ramy musi być jak najmniej skomplikowana i zawsze jest to rama zamknięta. Podczas budowy ram do wózków inwalidzkich wykorzystywana jest technologia hydroformowania pozwalająca równocześnie ograniczać wagę, zwiększając sztywność i nadając rurkom ramy idealny wygląd i wytrzymałość. W wózkach inwalidzkich lekkich stosowane są materiały z najnowocześniejszych stopów. Chrom-molibden, tytan czy najwyższej jakości aluminium czy ostatnio modne kompozyty lub włókno węglowe. To ostatnie rozwiązanie pozwala na osiągnięcie wagi ramy wózka do 3kg.
W wózku inwalidzkim lekkim i ultralekkim zbędne są elementy wyposażenia dodatkowego czy dodatkowe funkcje w czasie projektowania likwiduje się składane oparcie czy regulacje środka ciężkości a niejednokrotnie wózki są przygotowywane pod indywidualne zamówienie klienta.
Wózek Inwalidzki ultralekki jest z założenia wózkiem inwalidzkim dla aktywnych. Często widzimy bardzo ciężko doświadczonych pacjentów, którzy jeżdżą na nich, ponieważ nie potrafiliby ruszyć z miejsca na cięższych wózkach. Dla takich osób każdy kilogram staje się barierą nie do pokonania.
W wybierając wózek ultralekki czy aktywny należy pamiętać o samodyscyplinie związanej z wagą własną. Zbyt duży przyrost wagi może zaburzyć równowagę środka ciężkości i stać się zagrożeniem podczas jazdy.
Wózki aktywne są z założenia wózkami bardzo wytrzymałymi, ponieważ są wykonane z najlepszego rodzaju materiałów.
Na wózkach inwalidzkich tego typu wózkowicze potrafią zjeżdźać po schodach, czy jeździć z górki po tzw. terenie.
Jazda w balansie to już nie sztuczka a obowiązek.
Typowy wózek inwalidzki aktywny lekki, charakteryzuje:
Prostota
Wózek taki jest pozbawiony wszystkich dodatków jak błotniki, składanie oparcie czy zagłówki. Tutaj waga decyduje o wielkości zmęczenia i prostocie poruszania się. Rama wózka jest z reguły stała, zamknięta, z najczęściej stosowanym stałym podnóżkiem.
Zindywidualizowanie
Parametry długości, wagi czy szerokości są pobierane bezpośrednio od osoby chcącej używać wózek i pod te wymiary wózek jest spawany lub rama wyginana i formowana od podstaw. Możliwe są zmiany ustawień wózka inwalidzkiego beż możliwości odkręcania czy zakręcania śrub. Szerokość wózka może być również regulowana bez schodzenia z wózka.
Hamulce , koła przednie, koła tylne i siedzisko to już mniejszy problem do wyboru, ale za każdym razem pamiętajmy do czego ma nam służyć wózek. Zmiana choć jednego z tych elementów może diametralnie zmienić sposób i odczucia z jazdy zarówno na plus jak i na minus.
Ostatnia uwaga.
Nie powinniśmy się bać wózków inwalidzkich aktywnych. Oczywiście wymagają trochę pracy i nauczenia się innego poruszania na nich, ale to tylko technika. Ją zawsze można ją opanować. Ważne jest również, aby nie rzucać się na najdroższy wózek od razu w pierwszych dniach niepełnosprawności, lecz po kilku godzinach spędzonych na różnych wózkach wiedzieć co się umie i na co pozwala własna niepełnosprawność.