top of page
Artur Skubera

Test, opis przystawki Klaxon Twist.

Zaktualizowano: 10 gru 2022

Klaxon Twist to nowa propozycja dla osób chcących mieć więcej swobody i niezależności.


DrWozek.pl jako pierwszy otrzymał możliwość zaprezentowania i przetestowania tej przystawki w Polsce. Długo musiałem czekać na to wydarzenie, choć o fakcie, że jest budowana przystawka wiedziałem już w zeszłym roku. To co zobaczyłem na targach RehaCare 2020 w Dusseldorfie było zaskoczeniem a podczas testów przekonywałem się do niej coraz bardziej.


Na początek.


Dla mnie ważne jest, aby przystawka była bezpieczna. Pisząc o bezpieczeństwie, mam na myśli bezpieczeństwo użytkownika, jak i samego wózka. Powtórzę się, ale jaki jest sens kupowania drogiego wózka i przystawki, która może zniszczyć Ci parametry wózka (z ryzykiem stania później na trzech kołach). Dlatego tak ważne jest, aby przystawka podłączona była do wózka nie za przednią część ramy, ale jak najbliżej środka ciężkości, równocześnie wzmacniając ramę. Taką przystawką jest Klaxon oraz Alber.


Wróćmy jednak do Klaxona.


Belka pod siedziskiem wózka jest adaptowalna i zdejmowana (aby zmniejszyć ciężar, jeśli nie korzystamy z napędu). Jest ona uniwersalna dla wszystkich modeli napędów Klaxon.

Belka łącząca wózek z kolumną przystawki jest już inna z uwagi na inny mechanizm zaczepu.


  1. Sama przystawka składa się (oprócz tych wymienionych) z czterech elementów:

  2. Silnika/Napędu

  3. Kierownicy

  4. Sterownika przystawki

  5. Specjalnego zaczepu dodatkowego

Co jest zachwycającego w tej przystawce?


Można ją używać na 5 sposobów, więc wypełnia 5 potrzeb użytkownika:


Wolne koło z przodu.

Można tak używać przystawki, ale dobrze jest napisać również, że jak skończy się bateria podczas normalnego używania, to dojedziesz do domu bez większego problemu, ponieważ przystawka wyłączona, nie daje praktycznie żadnego oporu.


Napęd w kole z przodu.

Przystawka Twist pozwala na jazdę tylko z samym kołem z przodu (bez kierownicy). To koło będzie ciągło wózek, a zestawem odbywa się poprzez korygowanie prędkości kół, zwalniając prawe lub lewe koła dłońmi na ciągach.


Napęd normalnie wyglądającej przystawki.

Do wolnego koła można przykręcić kierownicę i otrzymujemy możliwość kierowania rękoma. Na kierownicy jest też manetka z gazem oraz hamulec i wyświetlacz.


Przystawkę Twist można zamontować pod wózkiem.

Jest ona tak mała, że nie wystaje poza obrys kół(uwaga koła tylko 22"). Ciekawostką jest to, że aby ją podłączyć trzeba najechać do niej jak najbliżej i włączyć przycisk na kontrolerze. Zapięcie odbywa się automatyczne.


Ciekawostką jest ukłon producenta do opiekunów osób na wózkach.

Przystawka ta pozwala na sterowanie i obsługę prędkości poprzez kontroler zainstalowany z tyłu wózka. Opiekun decyduje, kiedy ruszyć, a kiedy się zatrzymać.


5 funkcji jedna przystawka.


Trochę danych technicznych:

  1. Silnik: bez szczotkowy 36 v x 750 W zamontowany na obrotowym 360 stopni widelcu.

  2. Koło : 10 cali. Opona pompowana- zawór samochodowy.

  3. Hamulec: Elektroniczny układ hamulcowy. Hamulec ręczny tylko przy kierownicy.

  4. Tarcza hamulca 150 mm

  5. Prędkość max: Wolne koło: prędkość zależna od rąk użytkownika Koło napędowe (bez kierownicy) - 6 km/h Prędkość z kierownicą - 15 km/h

  6. Bateria litowa 36V x 4Ah (waga 1,5 kg)

  7. Czas ładowania: ok. 2h

  8. Zasięg ok. 20 km (przy umiarkowanej prędkości, na lądzie, płaski teren i z osobą 70 kg)

  9. Waga 7,4 kg (bez baterii)

  10. Ciekawostki:

  • Kontrola prędkości zjazdu (w trybie Kontroler). Jadąc z górki nie przekroczymy zadanej prędkości na prędkościomierzu.

  • Inteligentny tempomat (w trybie kontrolera), - prędkość marszowa lub zadana.

  • Elektroniczny układ hamulcowy- hamulec elektromagnetyczny oraz hamulec na bluetooth

  • Akcesoria w zestawie

  • Akumulator, ładowarka, przednie światło LED, światło LED tył.


Dołączone usługi Aplikacja Klaxon®. Po pobraniu aplikacji można kontrolować parametry przystawki ( stan baterii, prędkość stałą, ilość km itd. ). Można włączyć światło LED przednie i tylne. Do całości producent dokłada pokrowce baterie i kontrolery (opcja)


Podstawowe funkcje Przystawki Twist


Jako koło pod wózkiem.


Znakomita sprawność w zawracaniu i manewrowaniu wózkiem. Przystawka Twist jest praktycznie za kołem, co w połączeniu ze sztywnym zapięciem o tylną belkę może sprawiać, że będzie się ślizgać i zdzierać oponę o podłoże. Nic takiego się nie dzieje, a odległość od osi wózka jest tak nieznaczna, że koło porusza się bez oporów. Ciekawostką jest to, że system montażu przystawki pod wózkiem nie wymaga użycia rąk. (choć możemy je używać do momentu nauczenia się sztuki dokładnego cofania) Chodzi o to, że musimy się tak cofnąć, aby połączyć idealnie dwie części przystawki i po naciśnięciu przycisku ,,go"przystawka ruszając, wpina się do wózka pchając go równocześnie do przodu.


Wraz ze zmianą montażu sterownika do tyłu przystawka jest przygotowania do obsługi przez opiekuna w myśl zasady, kto ma pilota, ten rządzi :) Sterowanie przez opiekuna, jako wspomaganie elektryczne dla wózka.



Koło z przodu z napędem:


Po podjechaniu i zapięciu przystawki, tryb jazdy uruchamia przycisk w kontrolerze. Do wyboru są cztery prędkości. Końcową z nich jest 6 km/h. Jazda przystawką nie jest trudna a sterowanie w prawo i lewo za pomocą rąk na cią


gach. Koło rusza jako ustawione na wprost, a jeśli jego odchylenie w zakręcie będzie za duże, następuje automatyczne odcięcie od zasilania, aby nie stwarzać niebezpiecznych sytuacji podczas jazdy. Kto jeździł na freewheel-u wie, jak łatwo jeździ się po nierównym terenie. Można również o ile będzie taka potrzeba wykonać balans. Sterownik do przystawki Twist jest najczęściej umiejscowiony z przodu po prawej lub lewej stronie. Posiada zestaw diod Led wskazujących naładowanie baterii, oraz przełącznik prędkości i główny "grzybek" do gwałtownego wyłączenia napędu.


Koło z zamontowaną kierownicą.

Po dokręceniu kierownicy przystawka może jechać do przodu oraz do tyłu (po okręceniu kierownicy o 180 stopni). W takiej konfiguracji prędkość zestawu zwiększa się do 25 km/h. Sterowanie z rękoma na kierownicy jest pewniejsze i wydaje się bezpieczniejsze. Na kierownicy znajduje się wyświetlacz pokazujący aktualną prędkość i stan baterii. Ciekawostką jest fakt, że połączenie kierownicy z napędem nie odbywa się poprzez kable tylko poprzez bluetooth. Kierownica jest składana do transportu po długości, jak i szerokości (składane rączki).



Zapinanie przystawki Twist od przodu.


Rozpoczyna się już od momentu wyregulowania wysokości oraz pochylenia belki łączącej wózek z przystawką. Nie jest to trudna sprawa, ale należy zrobić to raz a dobrze, aby już więcej do niej nie wracać. Jak już wszystko ustalimy, to podjeżdżamy do przystawki do punktu styku i o ile mamy ustawione i zwolnione zaczepy wykonujemy lekki balans i przystawka sama się zapina. Bardzo proste! Tą czynność wykonujemy przy wyłączonej przystawce i kontrolerze.


Wcześniej musimy jednak ustawić pozycję przystawki. Pozycjonujemy ją przy użyciu telefonu z aplikacją poziomica.



Zapinanie przystawki Twist od tyłu.

Tutaj mamy dwa sposoby.

Pierwszy polega na zapięciu przystawki przy użyciu ręki

Drugi poprzez zapięcie automatyczne.

Za każdym razem chcąc skorzystać z zapięcia od tyłu, należy do przystawki dopiąć (dokręcić) specjalny łącznik, który jest również po części uchwytem. Na tylnej belce montujemy konektor do podpięcia się z wózkiem. Po zapięciu ręcznie przystawka jest gotowa do jazdy i uruchamia się ją poprzez kontroler.

Drugim sposobem jest postawienie przystawki na podłodze (w trochę innej pozycji niż sugerują nóżki), a następnie podjechanie wózkiem tyłem i zrobienie styku pomiędzy częściami przystawki i konektora. Później należy już nacisnąć przycisk na kontrolerze a przystawka, ruszając, samodzielnie się podłączy.




Bateria.

Umiejscowiona jest z boku silnika, nie zmieniając kształtu ani wymiary przystawki. Jest tylko w jednej wartości 36V 4 Ah. Bateria litowa. Waga baterii 1,5 kg i można ją przewozić w samolocie. Można dokupić pokrowiec ze specjalną kieszonką na drugą baterię.


Oświetlenie:

Przystawką Twist posiada oświetlenie z przodu oraz z tyłu. Biały oraz czerwony LED uruchamia się ją z aplikacji na telefonie.



Jazda do tyłu możliwa jest tylko z kierownicą okręconą o 180 stopni i nadając prędkość przystawce poprzez dźwignię gazu przy kierownicy.


Ładowanie:

I tutaj muszę wszystkich zaskoczyć, bo dla tej przystawki wystawiam ocenę słabą.

Przystawka, kontroler oraz wyświetlacz i cała kierownica ładowane są z trzech osobnych ładowarek. Wiem, że wymusiła to konstrukcja i sam pomysł funkcji przystawki, ale może warto było zrobić jedną ładowarkę z trzema kablami niż trzy osobne do trzech kontaktów? Do przemyślenia przez producenta. Czas ładowania 2 godziny.



Podsumowanie.

Lekka, 5 - funkcji, składana kierownica, łatwo wymienialna bateria to na pewno zaskoczenie dla klientów przystawek do wózka inwalidzkiego. Dla tych, co do pracy, na spacer czy w teren przystawka sprawdza się znakomicie. Nawet ja, który ważę ponad 100 kg, czułem, że przystawka ma moc i daje radę. Z wyglądu wydaje się lekka i na 100% polubią ją kobiety, za swój delikatny wygląd. Jej waga i lekkość wkładania do samochodu podniosą jej popularność. Dystrybutor firma Vermeiren Polska będzie proponować jej różne modyfikacje w różnych cenach, ale najlepiej będzie kupić jedną z wszystkimi opcjami. Zawsze się jakąś wykorzysta. Starsze dzieciaki będą jechać do szkoły w wersji z kierownicą 15 km/h. W szkole po korytarzu będą jechać z przystawką zapiętą z tyłu, aby nie najechać nikomu na nogę. Taka sama sytuacja będzie w biurze czy podczas korzystaniu z windy.



Jest to dość zaskakująca propozycja dla naszego rynku, ale warta rozpatrzenia.


Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

コメント


bottom of page