top of page
  • Artur Skubera

Test Przystawki elektrycznej E - motion firmy Alber.

Zaktualizowano: 24.12.2020


Silnik elektryczny w kołach to bardzo sprytne rozwiązanie szczególnie dla chorych na SM i Tetrapegików. Mam wrażenie, że nasi testerzy przy dużej ilości innych przystawek nie dostrzegli oczywistych zalet takiego napędu, jak np: pilot sterujący czy aplikacja w telefonie czy pomoc w prowadzeniu wózka. Ta przystawka stworzona jest do pomocy w czasie jazdy, nie zastępuje siły rąk wózkowicza.

informacje o cenie i inne uwagi na temat tej E-motion pod linkiem.

Charakterystyka przystawki

Waga 15,6 kg z bateriami. (2 koła)

Zwrotność, bardzo dobra (jak w wózku z normalnymi kołami)

Prędkość maksymalna - 8,5 km/h

Wystarczający zasięg do - 20 km

Max ciężar osoby na wózku inwalidzkim to 150 kg.

Koła z napędem pasują praktycznie do każdego wózka inwalidzkiego.

Inne parametry:

Silnik 2 x 80 W

Możliwość ustawienia sposobu ruszania i prędkości max do 6km/h przez Aplikację.

Możliwość pracy w warunkach ujemnej temperatury!!!!

Koła 22”, 24”, oraz 25‘‘pompowane


Aplikacja na telefon posiada wszystkie ciekawostki potrzebne i dostępne na rynku.

Ustawienie prędkości.

Możliwość sterowania wózkiem przez telefon

Historia przejazdów

Liczba popchnięć

Mapy itd., itd.

Moja ocena tego napędu jest autonomiczną i chciałbym ją Wam w pierwszej kolejności przedstawić. A więc...

Samodzielne składanie i montaż do wózka.

Zaletą tego rozwiązania jest możliwość zastosowania go do praktycznie każdego wózka od razu. Wpiąć, jak zwykłe koło, i można jechać. Złożenie samego koła nie stanowi problemu, ponieważ składa się ono z trzech części: baterii, ośki i tego co zostało ( czyli silnik, piasta, koło)

Montaż do koła jest prosty, ale z racji na wagę koła trzeba się trochę wysilić. Dużym problemem dla mnie było rozłożenie wózka siedząc za kierownicą samochodu. Nie polecam z uwagi na przeważenie i możliwość wypadnięcia z auta.

W skali 0-10 przyznaje 7 pkt

Zapakowanie do samochodu.

Rozłożenie wózka przez sprawną osobę nie stanowi żadnego problemu, włożenie kół do bagażnika również. Kłopot zaczyna się, kiedy siedzicie na wózku i chcecie te koła włożyć do swojego auta. Dla kobiet może to być duży problem z uwagi na wagę. Dla osób z tetraplegią taka operacja wydaje się niemożliwa do wykonania z powodu braku pewnego uchwytu, wagi, jaką chcemy przenieść. "Wrzucenie" do bagażnika koła z napędem wymaga użycia dwóch rąk a staje się prawie niemożliwe "wrzucenie" ich do auta siedząc za kierownicą. (choć nie dla wszystkich jak sądzę)

Moja ocena: 6

Mobilność w każdej sytuacji.

Wózek inwalidzki wyposażony w taki napęd może wjechać w praktycznie każde miejsce: muzeum, restauracja itd. Poruszanie się po domu nie stanowi problemu. (nie trzeba niczego zostawiać przed lub ma klatce schodowej. Uważać trzeba na deszcz czy zatopienie, ale o oczywistych oczywistościach nie będę się rozpisywał. Konstrukcja jest odporna na podmoczenie ale pozostawienie wózka na zewnątrz w czasie deszczu równa się z jego unieruchomieniem. Ten napęd nie powiększa wymiarów wózka, więc tam, gdzie jeździłeś do tej pory możesz udać się bez problemów. Jedną rzeczą, jaką zauważyłem, to kiedy nieświadoma osoba chce Ci pomóc skręcić, chwytając za ciąg, uruchamia kaskadę dziwnych i możliwie niebezpiecznych zdarzeń ( trzeba na to uważać ).

Warta i doceniana jest możliwość pracy w ujemnych temperaturach. Jeśli będzie sucho i macie ochotę wyjść na mróz do minus 15 stopni to jest taka możliwość.

Moja ocena: 9

Waga:

Waga tej przystawki licząc, jako dwa koła jest znaczna 15.6 kg i w takim ujęciu jest to normalna waga przystawek. Dzieląc to na jedno koło 7,8 kg, waga jest już ok. Musimy jednak brać pod uwagę również wymiary przedmiotu do wagi i w tym wypadku operowanie w powietrzu kołem o wadze prawie 8 kg stanowi już problem. Przenoszenie napędu odbywać się może tylko w powietrzu, bo o toczeniu ich po podłodze nikt nie pomyśli. Więc jeśli ktoś chce przenieść je z pokoju do pokoju lub do auta to przenosi napęd symetrycznie i dźwiga ciężar 15 kg. Można? Można, ale wytargać koła na drugie piętro, codziennie, będzie wyczynem.

Moja ocena: 5

Cena:

No i tutaj producent zaszalał....24 500 pln. (na dzień 2020-12-10) Ale popatrzmy na to z innej strony próbując zracjonalizować produkt i cenę. Koła wykonane muszą być z najlepszych materiałów, aby przenieść ciężar użytkownika do max 150 kg oraz wagę samego napędu. Więc są to koła o bardzo dobrej klasie wytrzymałości. Wszyscy znamy cenę takich kół. Gdyby myśleć o ciągach dla tetra to należałoby dopłacić dodatkowe kilkaset złotych. W takim ujęciu ceny wydaje się ona jednak dalej wysoka.

Moja ocena: 4

Średnia ocena tej przystawki przez drwozek.pl to 6.2 w skali od 0-10.

Gdzie 0 - bardzo zła ocena, 10 - ocena wyśmienita.

Kilka luźnych uwag i spostrzeżeń.

Poruszanie się jest bardzo proste, wystarczy popchnąć ciąg w kierunki jazdy a silnik natychmiast zrealizuje zadanie pomocy w poruszaniu się. Bardzo cenne w zestawie jest małe pokrętło, które można nastawić na odpowiedni parametr przyspieszenia. Można bardzo dynamicznie lub bardzo delikatnie ruszyć, rozpoczynając jazdę. Ciekawostką jaką zauważyłem to przygotowanie się do startu. Każda zła pozycja siedzenia na wózku jest od razu wyczuwalna i w pewien sposób niekomfortowa podczas ruszania a samo poprawienie się jest rekomendowane tylko po zatrzymaniu.

Przydatną funkcją jest 5 sekundowa zwłoka na zadane żądanie ruchu, jeśli stoimy na pochyłym terenie. Pozwoli nam się przygotować do jazdy w przód lub w tył.

Zaskoczyła mnie moc, dobrana do kół, podczas wjazdu pod górkę. Wózek inwalidzki ruszył tak, jakby jej nie zauważył. Po kilku chwilach poczułem, że lekko zwolniła, ale wspomagał mnie pod górkę zaskakująco swobodnie. Spodziewam się, że dostosowanie tych kół napędowych do wózka musi odbywać się z ponowną regulacją środka ciężkości lub dłuższą nauką jazdy w zmienionych warunkach, bądź z zastosowaniem elementów p/wywrotnych. ( będących w zestawie )


Dla mnie osobiście wjazd na krawężnik był niemożliwy z powodu spóźnionej reakcji wejścia w balans ale widziałem, że jest to możliwe i pokonanie stopnia nie sprawia żadnego problemu.

Niepokoi mnie jedna sprawa. Dwa silniki do napędu. Jak będzie jechał wózek, jeśli jeden z silników będzie słabszy lub miał np. mechaniczną wadę?

W odpowiedzi od producenta możemy spokojnie przyjąć, że te napędy nie ulegają takiemu rozregulowaniu. Mogą całkowicie przestać działać, ale silniki nie wykazują dużych odmiennych zmian parametrów pracy nawet po 4-5 latach pracy. Wskazanie producenta pada na czujniki w ciągach, które pod wpływem czynników zewnętrznych, mogą z opóźnieniem przekazywać sygnał, dający takie odczucie braku synchronizacji a później lekkiego skręcania wózka. Ważne jest aby ładowanie odbywało się symetrycznie, aby liczba ładowań akumulatora, jak i czas ładowania, była taka sama. Styk ładowania to system magnetyczny, wec nie trzeba niczego precyzyjnie złączyć, czy mieć sokoli wzrok aby prezyzyjnie namierzyć wtyczkę.

Wyniki testu oraz niezależna ocena osób biorących udział w teście na Stadionie Śląskim.


Zakres testu stworzony został podczas wcześniejszych dyskusjach z samymi użytkownikami (wcześniejszy post na FB), jak również z samymi instruktorami jazdy z Fundacji Aktywnej Rehabilitacji.





Ocena przedstawiona przez testerów na podstawie wypełnionej ankiety.

Oto Średnie wyniki testu. Omówienie i uwagi poniżej.

Ocena 1-5. Gdzie: 1- Bardzo źle, 5- Bardzo dobrze.

Jak oceniasz przystawkę [Przyspieszenia] 3,3

Jak oceniasz przystawkę [Prędkość max] 3,3

Jak oceniasz przystawkę [Jazda terenowa] 2,3

Jak oceniasz przystawkę [Jazda pod górkę] 3,7

Jak oceniasz przystawkę [Jazda z górki] 3,3

Jak oceniasz przystawkę [Sposób kierowania] 3,3

Jak oceniasz przystawkę [Zwrotność] 3,6

Jak oceniasz przystawkę [Bezpieczeństwo (hamulce)] 3,0

Jak oceniasz przystawkę [Możliwość transportu autem] 4,0

Jak oceniasz przystawkę [Waga] 2,6

Jak oceniasz przystawkę [Sposób zaczepiania się do wózka] 4,0

Jak oceniasz przystawkę [Wagę części zamontowanych do wózka] 3,0

Jak oceniasz przystawkę [Wygląd] 4,3

Jak oceniasz przystawkę [Prawdopodobieństwo zakupu] 2,0

Jak oceniasz przystawkę [Czy polecisz tą przystawkę innym?] 3,6

Średnia całość: 3,3

Test zwrotności. (Jazda pomiędzy ciasno umieszczonymi butelkami), trudność na początku z opanowaniem napędu i sterowanie kierunkiem.

Napęd dobrze wypadł jadąc wózkiem inwalidzkim pod górkę - wolno, ale bez najmniejszego problemu.

Napęd średnio wypadł podczas jazdy terenowej,

Słabo wynik wkładanie do auta. Znaczny i nieporęczny ciężar dla siedzącego na wózku.

Uwagi zebrane przez naszych testerów ekspertów.

" Koła z napędem elektrycznym będą wsparciem dla osób, które mają słabsze ręce (np. tetraplegików, osób chorych na SM itp.). Koła dadzą dużą niezależność, jednak spora waga i montaż, który wymaga siły będą wymuszały korzystanie z pomocy innych osób. Trzeba też uważać z ustawieniem zbyt dużej prędkości, ponieważ wózek mocno zrywa i istnieje ryzyko wywrotki. Dobrym rozwiązaniem jest aplikacja na telefon, gdzie jest możliwość ustawienia różnych trybów jazdy. Użytkownik dopasuje sobie prędkość do swoich możliwości. Dzięki tej aplikacji może wózkiem również sterować osoba idąca obok, co będzie przydatne w przypadku osób, które nie potrafią samodzielnie napędzać wózka."

"Ta przystawka jest wybitnie dla tetra lub ON z zanikiem mięśni. Dla przeciętnego paraplegika jest za delikatna, wolna i myślę, że sterowanie można łatwo uszkodzić, jak się zapomnisz i mocno pociągniesz za ciągi. Zaleta to łatwa zamiana każdego wózka na wózek elektryczny a przy tym nie zwiększający jego gabarytów."

Uwagi zebrane na gorąco w czasie testu.

-Trochę ciężkie przy wkładaniu do bagażnika i trzeba mieć drugi wózek inwalidzki. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że ludzie nie włożą je przez drzwi przednie w aucie.

- Fajna opcja dla asystenta - przez pilota w dłoni.

- Nie wskazane jest opieranie się za ciągi np: aby się poprawić w wózku.

- Dobrze, że można ładować oba akumulatory na raz.

Uwagi dotyczące zaczepów.

- Pasuje praktycznie do każdego wózka inwalidzkiego.

- Zwiększa to wagę wózka, ale będzie to odczuwalne tylko w niektórych sytuacjach.

Jak każda przystawka musi być przystosowana przez specjalistyczny serwis!


Skontaktujcie się drwozek, jeśli chcecie zakupić, umówimy Wam wizytę.

Nie pobieramy opłat i nie zmieni to ceny napędu. W taki sposób możecie nas wesprzeć.


Jeżeli jesteście zainteresowani większą ilością informacji zapraszam do korespondencji info@drwozek.pl.


219 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page